Från idé till Smakbox 

Idén att förenkla sättet att upptäcka nya produkter och smaker har vuxit fram under lång tid.

Anna: Inom ICAs marknadsavdelning har min strävan bl.a. varit att underlätta för varje kund, att bland alla de 10 000-tals varor som finns i en stor matbutik, hitta just sina favoritprodukter. Personliga erbjudanden är ett sätt att enklare hitta i det enorma sortimentet. Men det bygger ändå på att kunden spenderar tid i butiken för att  hitta produkterna i butikshyllan bland alla skyltar och budskap. Tanken väcktes att det måste finnas enklare och snabbare sätt att upptäcka nya produkter.

Per: Mitt ansvar hos olika livsmedelsleverantörer har varit att lansera produktnyheter och skapa försäljningstillväxt. Jag vet vilken enorm insats som krävs från leverantörer att skapa både produktkännedom och synlighet i butik. Tidigt insåg jag kraften i provsmakning och hur det kunde hjälpa kund och produkt att hitta varandra. Med dagens sociala medier öppnar sig dessutom nya möjligheter att sprida budskap från mun till mun om nya produkter.

Vi förenades i idén om en Smakbox, ett paket som överraskar dig med nya, spännande smaker och hushållsprodukter hemma i ditt eget kök. I lugn och ro packas produkter upp och provas. En upplevd produkt känns lättare igen i butikshyllan och  det går snabbt att plocka ner en ny favorit i kundkorgen. Smakbox ska också vara en inspirationskälla för mat- och smakupplevelser inom sociala medier. Vi vill skapa förutsättningar för prenumeranter och matinspiratörer att dela med sig av sina stordåd i köket. 

Genom att tala med livsmedelsleverantörer, samarbetspartners och matinspiratörer blev det planer av idéer och verklighet av planerna. Med flertalet erfarna rådgivare med oss i denna satsning grundades Smakbox vintern 2016.

Vi jobbar varje dag för att underlätta för dig som kund att hitta nya, inspirerande smaker och hushållsprodukter. 

 

Vi hoppas att ni gillar Smakbox som koncept och är med på resan att utveckla det vidare!